Przekładnie z łańcuchami rolkowymi, najbardziej popularnymi, należą do przekładni cięgnowych o sprzężeniu kształtowym, podobnie jak pasy zębate. Cięgno_ łańcuch rolkowy współpracuje z kołem zębatym łańcuchowym, dzięki czemu przenoszenie mocy odbywa się synchronicznie, ze stałym przełożeniem, bez poślizgów.
Pozostałe zalety napędów łańcuchowych:
- dzięki sprzężeniu kształtowemu nie jest wymagane napięcie wstępne, a zatem występuje niskie obciążenie łożysk,
- niewrażliwość na niskie lub wysokie temperatury, zanieczyszczenie, wilgotność,
- wysoka sprawność ca.98%,
- możliwy niski kąt opasania i mała przestrzeń montażowa,
- możliwe zarówno małe odległości między osiowe (normalnie 30-50 podziałek łańcucha), jak i bardzo duże, przy których stosuje się rolki podpierające lub napinające, jak i szyny ślizgowe,
- możliwość napędu większej ilości kół równocześnie
- wysoka sztywność = wysoka dokładność pozycjonowania
- łańcuch można montować z odcinków otwartych i łączyć w dowolne długości,
- łatwy do przycięcia/dostosowania do potrzeb
- proste sposoby dobudowania części dodatkowych (zabieraki)
- możliwość oceny zużycia
Łańcuchy napędowe znalazły zastosowanie głównie do przenoszenia dużych obciążeń przy mniejszych prędkościach, ale nie tylko. Na bazie łańcuchów napędowych rolkowych powstały łańcuchy transportowe, np. z zabierakami, również takie do bardzo dużych obciążeń i dużych prędkości. Ponadto są specjalne łańcuchy transportowe przeznaczone do określonych zadań transportowych i o niestandardowych, innych niż w łańcuchach rolkowych, podziałkach.
Oferowane przez nas łańcuchy napędowe i łańcuchy transportowe wykonane są zgodnie z obowiązującymi normami ze stali konstrukcyjnej lub nierdzewnej. Są to produkty renomowanych zagranicznych producentów oraz producentów polskich.
Standardowe łańcuchy rolkowe są znormalizowane zgodnie z międzynarodowym standardem ISO 606.
Oznaczenia typu łańcucha wg ISO 606 z literą B odpowiada łańcuchom produkowanym wg standardów brytyjskich (BS, DIN8187), a oznaczenia z literą A, standardom amerykańskim (ASA, ANSI, DIN8188).
Podział łańcuchów może być różnoraki, w zależności od kryterium, jakie przyjmiemy do klasyfikacji.
Ze względu na budowę są to:
- Łańcuchy rolkowe (standardowe)
- Łańcuchy zębate
- Łańcuchy płytkowe / wielopłytkowe (łańcuchy Flyera)
- Łańcuchy tulejkowe
Ze względu na funkcję są to:
- Łańcuchy napędowe
- Łańcuchy transportowe / łańcuchy transportujące
- Łańcuchy specjalne
Ze względu na zoptymalizowany sposób konserwacji, są to:
- Łańcuchy bezobsługowe (Megalife, b.dry CF)
- Łańcuchy wymagające niewielkiej konserwacji (b.triton, Super-Longlife_SL)
Więcej szczegółów znajduje się w katalogu dostawcy: zoptymalizowany sposób konserwacji
Łańcuchy odporne na korozję:
- łańcuchy Jwis CF, ze specjalnie opracowanej przez firmę Iwis stali nierdzewnej CF, dedykowane do zastosowań spożywczych,
- łańcuchy Jwis CF b.dry ze stali nierdzewnej z tworzywową tulejką, całkowicie suchy,
- łańcuchy Jwis CR ze stali hartowanych wysokostopowych o dobrej odporności na korozję i znacznie większej wytrzymałości niż łańcuchy ze stali nierdzewnej CF,
- łańcuchy Jwis b.triton z wysokowytrzymałej stali węglowej, o większej wytrzymałości niż można uzyskać przy zastosowaniu stali nierdzewnych, z wszystkimi elementami pokrytymi płatkami cynku i ze smarowaniem iwiDUR-G
- łańcuchy zabezpieczone przed korozją (stalowe niklowane lub cynkowane)
Załączony na stronie katalog zawiera standardowe wymiary i typy łańcuchów rolkowych napędowych i transportowych wraz z różnymi zabierakami naszego dostawcy firmy Iwis. W katalogu prezentowane są dwie marki łańcuchów rolkowych: Eurochain dobrej jakości, popularna marka rynkowa i JWIS_ marka łańcuchów precyzyjnych najwyższej jakości.