Uwaga! Chcielibyśmy Państwa poinformować, że firma Enitra Sp. z o.o. będzie zamknięta w okresie świątecznym,
a dokładniej w okresie od od 24.12.2014 do 06.01.2015 włącznie.
Prosimy zatem o wcześniejsze zaopatrzenie się w potrzebne materiały.

Firma wraca do swojej normalnej działalności po Nowym Roku, tj. 07.01.2015.

Pasy napędowe płaskie

Pasy napedowe płaskie (paski napędowe płaskie)Pasy napędowe płaskie służą do przeniesienia mocy w napędach zwykłych (otwartych) oraz w napędach stycznych. Pasy do napędów zwykłych generalnie są pasami jednostronnego działania (okładzina cierna po jednej stronie pasa) choć nie jest to zasadą. Do napędów stycznych pasy mają okładzinę z obu stron cięgna.

Oferowane przez Enitrę pasy napędowe posiadają wysokiej jakości cięgna, które w zależności od typu pasa mogą być:

  • z folii poliamidowej – P orientowanej wzdłużnie
  • z kordu aramidowego – A
  • z tkaniny z politeraftalanu etylenu – E

Cięgna te różnią się między sobą własnościami co ma wpływ na pracę pasa i jego optymalny dobór przeprowadzany w oparciu o odpowiednie ankiety:

Ankieta doboru pasa napędowego

Ankieta doboru pasa do przenośnika rolkowego

Rodzaj cięgna decyduje o naprężeniu jakie powinno wystąpić w pasie napędowym, nasi technicy pomagą dobrać rodzaj pasa oraz naprężenie z jakim powinien pas pracować.

Okładziny cierne mające niemniejsze znaczenie od cięgna są generalnie wykonane z gumy (odporność na wilgoć ,brud, oleje i tłuszcze ), o odpowiedniej strukturze (struktura delikatnej lub grubszej tkaniny, liniowa), poliuretanu (praca przy dużej ilości przegięć) lub ze skóry naturalnej o wyprawie chromowej (odporność na oleje i tłuszcze), a w najnowszych pasach również z folii hamidowej.

Najnowszej generacji pasy z pokryciem gumowym w kolorze czarnym-szarym wykazują się bardzo dobrą odpornością na ścieranie oraz utrzymują stały współczynnik przez cały cykl życia pasa do napędu.

Własności

  • cienkie / elastyczne
  • stały współczynnik tarcia,
  • duża odporność na tarcie
  • wysoki moduł elastyczności
  • sztywność poprzeczna
  • sprawdzone metody łączeń
  • dobre własności

Zalety pasów napędowych

  • znikomy pobór energii własnej
  • małe średnice zwrotne
  • pewne utrzymanie obrotów
  • długoterminowa praca
  • krótkie odcinki naprężania
  • znikomy poślizg przy nakładaniu
  • duża stabilność krawędzi
  • prosta i pewna obsługa
  • znikome czasy postoju
  • ochrona łożysk
  • bieg pozbawiony wahań

Cechy charakterystyczne

Możliwość przeniesienia dużych mocy (do 1 MW) przy optymalnie małych wymiarach, mała rozciągliwość i krótkie drogi naprężania, odporność na oleje, smary ,wilgoć oraz mała wrażliwość na zmiany temperatury, antystatyczne, wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne (np. nacięcia krawędziowe w pasach z folią PA lub załamania w przypadku pasów z cięgnem aramidowym).

Metody łączenia tych pasów zależą od ich budowy. Pasy z cięgnem PA można połączyć tylko metodą klejenia na gorąco (metoda Thermofix), pozostałe poprzez zgrzewanie palcowe (metoda Flexproof).

Budowa

Wszystkie pasy mają budowę warstwową (sandwich). Ich podstawą jest wyżej opisane cięgno (P, A, E) połączone z jednej strony okładziną cierną a z drugiej z tkaniną zabezpieczającą cięgno lub z obu stron okładziną cierną. W przypadku cięgna z folii PA występują dodatkowe tkaniny PA jako łącznik między cięgnem a okładziną NBR. Okładziny cierne mają na celu ochronę cięgna przed uszkodzeniami

Zastosowanie – generalnie wszystkie maszyny i urządzenia, w których występują napędy pasowe np.: maszyny włókiennicze: skręcarki, przędzarki, itd.., wentylatory, prasy, szlifierki, wiertarki, traki, małe elektrownie wodne (MEW), maszyny do obróbki drewna, napędy przenośników taśmowych, napędy przenośników rolkowych, itd….

W grupie pasów napędowych płaskich są też pasy wykonane bezkońcowo tzn. bez miejsca łączenia czyli z rękawa. Są to pasy z cięgnem tkaninowym poliestrowym- E lub dla specjalnych zastosowań aramidowym- A –powleczone jedno lub dwustronnie gumą, poliuretanem, skórą lub tkaniną. Dzięki budowie bezkońcowej są one bardzo elastyczne, ciche zalecane do pracy przy prędkościach V > 60 m/s i dużej liczbie przegięć.

Cechą tych pasów jest praca na znacznie mniejszych średnicach niż pasów łączonych.

Pasy maszynowe

Specjalną grupą są pasy maszynowe. Znajdują zastosowanie we wszystkich maszyna i urządzeniach, w których występują napędy pasowe np.:

  • maszyny włókiennicze: skręcarki, przędzarki, itd..
  • wentylatory
  • prasy,
  • szlifierki
  • wiertarki
  • traki
  • małe elektrownie wodne (MEW)
  • maszyny do obróbki drewna
  • napędy przenośników taśmowych
  • napędy przenośników rolkowych, itd….

Wysoki stopień sprawności osiągany jest dzięki doskonałym materiałom okładzin ciernych i nowoczesnym materiałom stosowanym na cięgna.

Pasy napędowe Extremultus posiadają dużą obciążalność i elastyczność, bardzo dobrze amortyzują wstrząsy i uderzenia oraz potrafią pracować z prędkościami do 100 m/s.